Pāriet uz galveno saturu
  • LAT
  • ENG
  • Sākums
  • Jaunumi
    • Blogs
  • Muzejs
    • Pilsmuiža
    • Limbažu viduslaiku pils
    • Vecais Ungunsdzēsēju Depo
    • Rātsnams
    • Centra kiosks
      • Amatnieku Baumaņu dzimta
      • Vizuāli plastiskā māksla
      • Diena, kas gadu baro
      • Lukturi
      • Teātra spēlēšana
      • Kafejnīcu tradīcijas
  • Krājums
    • Lietu vēsture
  • Piedāvājums
    • Ekspozīcijas
    • Izstādes
      • Rakstraudzis
    • Muzejpedagoģiskās programmas
    • Telpu noma
    • Ceļojošās izstādes
    • Pamatekspozīcija
  • Pasākumi
    • Muzeju nakts
    • Hanzas svētki
    • Lieldienas
  • Galerija
  • Saloniņš
  • Cenas
  • Kontakti
    • Privātuma politika
    • Sīkdatņu politika

Ielūzušais autobuss

16. decembris, 2025 pl. 9:25, Nav komentāru

5133.jpg

Neatkarīgas latviešu valsts izveidošana sākotnēji nedeva Limbažiem jūtamas saimnieciskas priekšrocības. Valsts bija jauna, taču novada ģeogrāfija un zemes reljefs palika tie paši kā jau gadu tūkstošus pēc pēdējā ledus laikmeta. Limbažu iedzīvotājiem un visam, ko viņi ražoja un tirgoja, bija grūti aizkļūt pat līdz tuvākajām Vidzemes pilsētām. Tāpat kā senču laikos, arī 1920.gadu sākumā pamata transporta līdzeklis starp Limbažiem un ārpasauli bija zirgu vilkti kravas vai pasta rati un, lai sasniegtu tuvākos dzelzceļus, bija jādodas uz Valmieras - Ainažu šaursliežu līnijas Ozolu staciju vai Inčukalnu. Pa kara laikā izpostītajiem un joprojām reti kur pienācīgi atjaunotajiem zemes ceļiem un pat galvenajām šosejām zirgu pajūgs reti kad veica vairāk kā desmit kilometrus stundā, pie tam braucēji nekad nevarēja būt droši, ka nenotiks avārija. Neveiksmīgā apstākļu sakritība padarīja Limbažus par vienu no nomaļākajām Latvijas republikas pilsētām no praktiskās sasniedzamības viedokļa. Limbažu izaugsme apstājās un pilsētā nebija iespējams atrast darbu un iztiku vairāk kā nepilniem trim tūkstošiem iedzīvotāju. Jebkurš lietišķs ceļojums uz galvaspilsētu vai apriņķa iestādēm Valmierā izvērsās par vairākas dienas ilgu pasākumu. Taču tobrīd nekas vēl neliecināja, ka, līdz, drīzāk iecerētā nevis reāli projektētā, Limbažu dzelzceļa izbūvēšanas brīdim, būs iespējams kaut nedaudz pārvarēt šīs grūtības.

Pirmos autobusus Latvijā sāka ievest 1923.gadā, acīmredzami paredzot tos izmantot Rīgas tuvākajā apkārtnē. Taču Limbažu novada transporta problēma bija samilzusi tiktāl, ka jau nākamā, 1924.gada pavasarī virkne Limbažu un Rīgas uzņēmēju sāka pašu spēkiem ierīkot autobusu līnijas uz četriem no Limbažiem izejošajiem ceļiem. Lai sāktu nodarboties ar pasažieru pārvadāšanu, bija vajadzīgi daži tūkstoši latu sākuma kapitāla autobusa iegādei un maksājumam par Satiksmes ministrijas parasti uz gadu izsniegtu atļauju jeb koncesiju. Šāda summa, strādnieka trīs gadu darba algas apmērā, bija samērā viegli pieejama arī Limbažos, ja vien pēc firmas īpašnieka goda tīkojošam šoferim - mehāniķim izdevās rast kopīgu valodu ar pietiekami turīgu aizdevēju. Tā uz nākamajiem desmit gadiem Limbažu novadā iestājās pavisam dīvaini ''autobusu laiki''. Par iespēju dažās stundās aizkļūt līdz Rīgai turīgi limbažnieki bija gatavi maksāt sešus-septiņus latus, ar ko tolaik pietika istabas īrei uz mēnesi. Veiksmes gadījumā iespējami lēti pirktais autobuss, kurā varēja ietilpināt 15 - 20 pasažierus, atpelnīja izdevumus trīs gados. Taču, lai to panāktu, šoferiem nācās ignorēt drošības noteikumus, mainīt maršrutu sliktos laika apstākļos un nereti veikt sīkus remontus ceļā. Nav brīnums, ka katru gadu vairākas reizes notika Limbažu reisu avārijas ar cietušajiem un ievainotajiem.
Agrā svētdienas rītā, 1928.gada 29.janvārī, firmas ''Autosatiksme'' ''Fiat'' markas autobuss ar 12 pasažieriem izbrauca no Limbažiem uz Rīgu. Lai ātrāk nokļūtu galā, šoferis izvēlējās nogriezties uz ziemas ragavu ceļa, kas bija iebraukts gar Lielezera krastu uz piesalušā ledus, kaut arī dienu iepriekš kāds braucējs jau bija tur nelaimīgi ielūzis. Tikko izbraucis uz ledus, autobuss iegāzās ezerā, par laimi, vietā, kur bija pietiekami sekls. Lielākā daļa pasažieru tika cauri ar zilumiem, kas galvenokārt bija gūti grūstoties un rāpjoties laukā. Par nelaimi, priekšējās vietas bija aizņēmuši vidusskolas direktors Reimanis un viņa kundze, kas avārijas brīdī tika triekti pret starpsienu, gūstot nepatīkamus sejas ievainojumus, tai skaitā no plīstošajiem stikliem. Autobuss, kam bija pārlauzta priekšējā ass, ar daudzu talcinieku piepūli tika izvilkts no ezera jau tai pašā dienā. Firma ''Autosatiksme'' bija salīdzinoši liels un solīds Rīgas uzņēmums un pēc dažām stundām aizsūtīja uz Limbažiem rezerves autobusu, kas citiem pārvadātājiem nebūtu pa spēkam. Citos apstākļos šī ziņa varbūt kļūtu par sensāciju, taču autobusu avārijas ar cietušajiem atgadījās pārlieku bieži un visas Latvijas vadošās avīzes publicēja to galvenokārt tāpēc, ka negadījums izcēlās uz ezera ledus. Lasītājiem netika paskaidrots, ka autobuss nenoslīka, bet tikai ielūza seklumā.             

Juris Pavlovičs, 
Limbažu muzeja vēsturnieks


Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ielūzušais autobuss
    16. dec. 2025
  • Divas pilsētas : Limbaži - 1840 un Limbaži - 1897
    13. nov. 2025
  • Piešķiriet man Limbažus...
    15. okt. 2025
  • Kā kafija nonāca līdz Vidzemes zemnieka brokastu galdam. Veltījums Limbažu novada Mājas kafejnīcu dienām
    17. jūl. 2025
  • Tikšanās ar Latvijas Zinātņu akadēmijas goda doktori, kultūrvēsturnieci Ventu Koceri Limbažu muzejā
    7. jūl. 2025
  • Kristīnes Nuķes Panteļejevas personālzstāde 1/10
    11. jūn. 2025
  • Baumaņu Kārļa mūža veidoli
    10. maijs 2025
Privātuma politika
Sīkdatņu politika